לוגו האתר לוגו האתר


  נושאים פעיליםנושאים פעילים  הצגת רשימה של חברי הפורוםרשימת משתמשים  חיפוש בפורוםחיפוש  עזרהעזרה
  הרשמההרשמה  התחברותהתחברות
מאמרים
 מטעמים - פורומים : מאמרים
נושא נושא: ווסקי שליחת תגובהשליחת נושא חדש
כותב
הודעה << נושא קודם | נושא הבא >>
ווין תו
מנהל/ת פורום
מנהל/ת פורום
סמל אישי

הצטרף / הצטרפה: 22/06/2004
הודעות: 10555
נשלח בתאריך: 19/01/2005 בשעה 10:16 | IP רשוּם צטט את ווין תו

שירשור הוויסקי המובטח

מאת: d r a m b u i e

אני כמובן אקצר, לא פורים היום ובטח אין לכם כוח לקרוא את מגילת אסתר2.

את הוויסקי המקורי, הסקוטי (או האירי אם תרצו, זהו וויכוח עתיק יומין כמעט כמו הסכסוך הישראלי/פלשתיני) עשו ממאה אחוז שעורה בלבד.
בקצרה התהליך. לוקחים גרעיני שעורה. על מנת לפתח בה גלוקוז/סוכר - ממנו מפיקים אלכוהול - , צריך להנביט אותה או להעביר אותה ליתות. באנגלית זה נקרא מולטינג, ומכאן המילה מולט ושם הוויסקי סינגל מולט.
איך מלתתים? לוקחים את השעורה ושמים אותה על משטחים ענקיים ולחים. תוך ימים מעטים השעורה מתחילה להתנפח ולהירטב, אם כי עדיין לא לנבוט (כי אז הלך לנו הסוכר, הוא ישמש לתהליך הנביטה). הסקוטים טוענים שברגע שאתה יכול לכתוב את השם שלך על הקיר, עם הגרעין המלותת, אז אתה יודע שהגיע הזמן לעצור את ההנבטה.
איך עוצרים את ההנבטה? פשוט מאוד, לוקחים כלאחר כבוד את כל הגרעינים, ושמים אותם בבניין שבנוי משתי קומות. בקומה הראשונה יש הרבה מאוד כבול בוער (כבול - סוג של אדמה שסקוטלנד עשירה בה) העשן עולה למעלה, לקומה השנייה, בה נמצאים הגרעינים שמתייבשים לאיטם, תוך שהם סופגים את טעם הכבול הדומננטי, זהו טעם שימשיך איתם עד לנוזל עצמו ונרגיש אותו בכל לגימה של וויסקי סקוטי משובח.
את הגרעינים היבשים טוחנים ומערבבים במים שמגיעים מהמעיין שזורם תמיד ליד, או אפילו בתחום המזקקה. כך נוצר לנו התירוש, שממנו נעשה את הוויסקי.
כעת התהליך נעשה פשוט מאוד. מזקקים את התירוש בתהליך שנקרא זיקוק דודי כפול, שזה זיקוק יקר ובעיקר איטי, אבל שומר על כל טעמי התירוש המקוריים. לאחר מכן, לוקחים את הנוזל בן +/- 70 אחוזי האלכוהול שיצא לנו מהדודים, וסוגרים אותו להתיישנות שתערוך בין 3 שנים (המינימום לוויסקי סקוטי) ועד עשרות רבות של שנים, בחביות (שתמיד יהיו חביות אמריקאיות ישנות, אף פעם לא חביות חדשות).
לאחר שנים מחליט המסטר בלנדר, או המסטר דיסטילר, שהוא האיש החשוב ביותר במזקקה, לפתוח את החבית ולבקבק אותה.
בניגוד למה שחושבים, ברוב המקרים הוויסקי שמגיע לנו הביתה הוא לא מחבית אחת. וויסקי שהגיע מחבית אחת ייקרא "סינגל ברייל" חבית אחת, וזה ייכתב באותיות של קידוש לבנה על הבקבוק, היות ומדובר בוויסקי מיוחד מאוד, שהמסטר בלנדר חשב שהוא כל כך טוב עד שאין לערבב אותו.
וויסקי סינגל ברייל יגיע ברוב המקרים ברמות אלכוהול שונות ומשונות כמו 43.5 או 53.8 וזאת בגלל שלא נהוג לדלל אותו במים לרמה של 40 אחוז כמו וויסקי רגיל. מדובר בחבית שהמאסטר חושב שהיא מושלמת ופשוט מבקבק אותה ומשווק כמו שהיא!
שאר הוויסקים כאמור, ידוללו (באותם מי מעיינות כמובן) עד לרמה של +/- 40 אחוזי אלכוהול.

עד כאן המלך של הוויסקים, הסינגל מולט. סינגל מולט כאמור יבוא מסוג אחד בלבד של שעורה, ויבוא אך ורק ממזקקה אחת (אם כי לא מחבית אחת, מערבבים בין החביות, וגיל הוויסקי נקבע לפי החבית הצעירה ביותר).
הם נחשבים הוויסקים האיכותיים ביותר, גם בגלל חומרי הגלם, גם בגלל התהליך, וגם בגלל שלכל וויסקי כזה יש "אופי" שנגזר מהאיזור שבו הוא זוקק ויושן בסקוטלנד, ואפשר לזהות ממש קבוצות של וויסקים על פי האיזורים שבהם עושים אותם והטעמים הייחודיים לכל איזור.

במהלך השנים בעקבות מחסור גדל והולך בשעורה משובחת בסקוטלנד ובנוסף לכך מחיר הפקת הוויסקי היקר, הגיעו למסקנה שראוי לייצר וויסקי בדרכים שונות.
לא ניכנס לכל הסיפור ואיך קרה הדבר, אבל בגדול גילו שאפשר לייצר וויסקי מצויין גם מדגנים פשוטים ו...רחמנא ליצלן, בזיקוק רציף ולא דודי כפול.
זיקוק רציף, בקצרה, הוא זיקוק מודרני יחסית, בו כל התהליכים מהירים יותר, והאלכוהול יוצא נייטרלי כמעט לחלוטין מה שלא מותיר זכר לכל תהליכי העישון שעברו על התירוש.
היות ווויסקי גריין בלבד לא יצא מי יודע מה, החליטו לחזק אותו במעט וויסקי סינגל מולט איכותי.
כך יצא שכל מזקקה זיקקה לעצמה וויסקי גריין, קנתה עוד כמה סוגים, בכמויות מועטות, של וויסקי סינגל מולט ממזקקות שונות,ועוד כמה סוגים של וויסקי גריין,  וכך ערבבה לעצמה מותג חדש, משל עצמה וכך נולד הבלנדד וויסקי, או בשמו העממי, ה"סקוטש".
כמה דברים חשובים בקשר לסקוטש.
בכל סקוטש יש וויסקי סינגל מולט אחד שיופיע בכמות גדולה יחסית, הוא נקרא ה"לב" של הוויסקי.
לדוגמא הג'וני ווקר השחור מתגאה בוויסקי טליסקר המשובח בתור הלב שלו, השיבאס ריגאל המצויין מתגאה בוויסקי סטרטאיילה בתור הלב שלו (ד"א הסטרטאיילה כמעט ולא משווק, הוא מיוצר אך ורק לצרכי מזקקת שיבאס!) וכן הלאה.
הקטע המעניין ביותר עם הבלנדים הוא שהם בדיוק באותו הטעם, לאורך כל השנים.
משמע, ג'וני ווקר שחור משנת 29 יהיה בדיוק, אבל בדיוק, באותו הטעם כמו ג'וני ווקר שחור משנת 90. ברוב המקרים ההרכב שלו לא יהיה זהה, אבל הטעם יהיה זהה.
תפקיד המסטר בלנדר במזקקות הבלנדים הוא חשוב עוד יותר מבמזקקות המולטים.
תפקידו הוא לא רק לזהות וויסקי משובח כמו אחיו הסינגל מולטי, אלא לרקוח מעשרות סוגים של וויסקי גריין ומולט, וויסקי שיהיה בדיוק, במאה אחוז, בטעם של המותג שלו.
זו עבודה לא קלה, שנעשית בעיקר עם חוש הריח ולאו דווקא הטעם, ועוברת בהרבה מקרים מאב לבן.
גילו של הבלנד יקבע על פי הוויסקי הצעיר ביותר בתערובת.
על כן אם אנחנו קונים ג'וני ווקר שחור, למשל, בן 12 שנה, סביר שמעורבים בו גם וויסקים שיושנו קרוב לעשרים שנה ואולי יותר.
אם נקנה וויסקי בלנדד רגיל, בן שלוש (זהו גיל המינימום על מנת להיקרא וויסקי סקוטי) סביר שנמצא בו וויסקים מיושנים בהרבה.
מותגים ידועים של בלנדד הם : ג'וני ווקר על צבעיו, שיבאס ריגאל המצויין - לדעתי - J&B המפורסם בישראל, בלנטיינס, גרנטס ועוד.
מותגים ידועים של סינגל מאלט הם : טליסקר, גלן פידיך הנמכר ביותר בישראל, גלן ליווט המצויין, גלן מורנג'י, הארדבג ולפרוייג הקשוחים, רויאל לוכנגר המתקתק והמצויין ועוד.


כל זה כמובן על רגל אחת, אני אשמח להרחיב ולענות על שאלות במידה ויש.
נושא הוויסקי הוא הנושא המעניין ביותר, לדעתי, בעולם האלכוהול, ושווה משהו כמו תואר באוניברסיטה ברמת החומר שיש עליו והפרטים שאפשר לרדת אליהם.
צ'ירס!

D r a m b u i e
הובא ע"י ננה f



____________________________________

חזרה לתחילת העמוד  קישור ישיר להודעה הראה ווין תו's פרופיל חפש הודעות אחרות של ווין תו גרסת הדפסה
 

אם ברצונך להגיב לנושא זה עליך קודם התחברות
אם אינך רשום/ה כבר עליך להרשם

  שליחת תגובהשליחת נושא חדש
גרסת הדפסה גרסת הדפסה

קפיצה לפורום
אינך יכול/ה לשלוח נושאים חדשים בפורום זה
אינך יכול/ה להגיב לנושאים בפורום זה
אינך יכול/ה למחוק את הודעותיך ותגוביך בפורום זה
אינך יכול/ה לערוך את הודעותיך ותגובותיך בפורום זה
אינך יכול/ה לצור סקרים בפורום זה
אינך יכול/ה להצביע בסקרים בפורום זה

Powered by Web Wiz Forums version 7.5
Copyright ©2001-2003 Web Wiz Guide